Herfst-De kracht van de 4 seizoenen

Leven en eten met de seizoenen.

Massaal hebben we de klok weer achteruit gezet in voorbereiding op de komende wintertijd.
Herfst, kortere dagen, pas laat licht en weer snel donker. Zoals alles heeft ook dit een keerzijde, een positieve…
S-avonds de gordijnen dicht, kaarsjes aan en met een dekentje op de bank.
En dan al die lekkere herfst recepten op de website van Puur Gezond.
Het ‘oven’heerlijke recept warme appeltjes met kaneel en walnoten of het heerlijk geurende recept voor goulash

 

Appeltjes uit de oven

Dit en nog veel meer lekkers voor de gezellige herfstdagen. Buiten is het koud en guur maar binnen gezellig en warm. Tijdens het herfstseizoen krijgt alles een ander ritme.
Bomen  laten hun blaadjes los en ze vallen op de grond. Ze verteren en worden weer omgezet tot nieuw leven. De boom richt zich naar binnen om vervolgens in het voorjaar weer een nieuw proces te kunnen starten.
Als we deze lijn doortrekken naar de mens, zien we dat het najaar vooral de tijd is waarbij we ons naar binnen richten.
Deze tijd is uitermate geschikt voor het loslaten van alle ballast van het oude. Hiermee maken we ruimte om weer nieuwe processen in onszelf te kunnen starten.

 

 

Leven en eten met de seizoenen.

Dit zorgt ervoor dat we meegaan met het ritme van de natuur, waarbij we ons op z’n best voelen.
De seizoenen geven ons wat we nodig hebben op dat moment.
Lichaamskracht (weerstand) door noten, zaden, volkoren granen, herfstgroenten en -fruit.
Vol van verwarmende en krachtige eigenschappen.

Wat is er voor groente en fruit in de herfst?

Oktober
Groente: Aardappelen, Andijvie, Aubergine, Broccoli, Chinese kool, Knolselderij, Koolraap, Koolrabi, Paddenstoelen, Paprika, Pompoen, Prei, Raapstelen, Radijs, Rode biet, Rode kool, Savooiekool, Schorseneren, Spinazie, Spitskool, Spruiten, Uien, Veldsla, Venkel, Winterwortel, Witlof, Witte kool, Wortelen.
Fruit: Abrikoos, Ananas, Appel, Banaan, Granaatappel, Grapefruit, Kiwi, Limoen, Mandarijn, Meloen, Peer, Perzik, Sinaasappel.

November
Groente: Aardappelen, Bleekselderij,  Knolselderij, Koolraap, Paddenstoelen, Pastinaak, Pompoen, Prei, Radijs, Rode biet, Rode kool, Savooiekool, Schorseneren, Spinazie, Spitskool, Spruiten, Uien, Veldsla, Winterwortel, Witlof, Witte kool.
Fruit: Abrikoos, Ananas, Appel, Banaan, Granaatappel, Grapefruit, Limoen, Mandarijn, Meloen, Peer, Perzik, Sinaasappel.

December
Groente: Aardappelen, Knolselderij, Koolraap, Paddenstoelen, Pastinaak, Pompoen, Prei, Radijs, Rode biet, Rode kool, Savooiekool, Schorseneren, Spitskool, Spruiten, Uien, Veldsla, Winterwortel, Witlof, Witte kool.
Fruit: Ananas, Appel, Banaan, Granaatappel, Grapefruit, Limoen, Mandarijn, Meloen, Peer, Sinaasappel.

Free stock photo of healthy, nature, summer, dry

Herfst…aards, puur en inspirerend.

Verandering als maat voor de tijd.
Een herfststorm gaat versneld aan ons voorbij
en bladeren liggen troosteloos op de grond.

Wat was, is niet meer en zal nooit meer zijn,
maar het brengt wel verandering en dat is goed.
Dat is precies wat de herfst met ons doet.

 

 

De intens rode kleur van de Granaatappel spiegelt de warmte en het vuur.

Schorseneren hebben een heel aards uiterlijk en een smaak die daarbij past.
De mandarijn een feestelijk oranje tintje dat direct aan 5 december doet denken.
Knolselderij staat voor kracht en geeft ons een verwarmend bord soep
Zo voorziet de natuur ons van alles wat we nodig hebben.

Ook als je voor de kinderen nog op zoek bent naar een leuke buitenactiviteit biedt de herfst vele mogelijkheden.
Neem eens een kijkje op deze site.

  • Kokkerellen bij het kampvuur met appels en noten
  • Bomen – bladerenspeurtocht
  • Herfst lampion knutselen met een lichtje
  • Verhalentheater
  • Natuurdrankje maken
  • Kampvuur
  • Drakenspeurtocht

Laten we met z’n allen genieten van de herfst en al wat de natuur ons te bieden heeft.

 

 

Gezonde leefstijl

Genieten
Gisteren gezellig een middagje shoppen met m’n man, die in tegenstelling tot andere mannen WEL van shoppen houdt.

Maar al te vaak krijg ik te horen…oh wat geweldig zo’n man wil ik ook!
Helaas dames hij komt niet in de SALE.
Als afsluiting genoten we een heerlijk frietje van biologische kwaliteit aardappels bij Pomms.
Kijk, af en toe toegeven aan je “quilty pleasures”is niet erg maar ik probeer het dan wel zo bewust mogelijk te doen en er ook bewust
van te genieten.
Kan je vertellen, het was een ultiem geniet momentje.

Brown Wooden Tray

Hypes en trends
“Gezond” snacken lijkt een opkomende markt waar vooral foodies van profiteren.
Zoals bij elke hype is er een keerzijde, jawel…de val…
Kijk maar naar bijvoorbeeld een redelijk recente hype op voedingsgebied, de superfoods.
Deze lijkt als je de verkoopcijfers moet geloven, alweer op z’n retour.
Foodies zetten de trend, vervolgens volgen de nieuwsgierigen als bijen die op honing afkomen en dan
komt na veelvuldige media aandacht ook het grote publiek er op af.
Echter zoals met alles moet er een balans zijn.
Dat laatste stukje word meestal systematisch vergeten, gewoon omdat het kan maar vooral
uit gemak.

Wondermiddel
Mensen lijken altijd wanhopig op zoek naar een wondermiddel om zich beter te voelen.
Ze vergeten dat alles begint bij jezelf, gezondheid komt van binnenuit.
Het is natuurlijk veel makkelijker om de ultieme oplossing voor een gezond en vitaal bestaan buiten jezelf
te zoeken.
Soms lukt het zelfs…even…maar helaas niet blijvend of we vallen weer terug in ons oude patroon.
Mindset is hierbij natuurlijk een ontzettend belangrijk onderdeel en dat zit helaas niet in een potje, jammer joh!

 

IF AT FIRST YOU DON’T SUCCEED, YOU’RE NORMAL

 

Balans
Ondanks dat mensen nu eenmaal graag achterover leunen en voor gemak gaan wil ik je toch uitnodigen eens
een andere weg in te slaan.
Uiteraard is het eerst ‘hard werken’, consequent zijn en ook NEE kunnen zeggen maar uiteindelijk zal je merken
dat het jouw manier word, jouw leefstijl.
Je zal je zelfbewuster, vrolijker en fitter voelen en het mooiste is…dat blijft zo!
Er is geen terugval meer, geen twijfel, geen valkuil die je niet kan weerstaan.
Jij bent je leefstijl geworden en bent nooit meer afhankelijk van alle trends en hypes op voedingsgebied.

Free stock photo of love, rocks, industry, dream

Een droom?
Nee hoor, knijp jezelf maar eens flink, want het kan echt en ik help je er graag bij.
Samen gaan we op ontdekkingsreis naar wat bij jou past…ga je mee?

 

 

Detoxen zorgt voor een gezond gewicht en meer energie

Lieve lezers,

Regelmatig gun ik mijn lichaam een time out d.m.v. een milde DETOX kuur.
Eigenlijk is dit gewoon een populaire naam voor het reinigen c.q. ontgiften van je lijf.
Heel goed om 1 of 2 keer per jaar te doen om zo te zorgen dat je je eventuele opgeslagen afvalstoffen kwijtraakt.
Hierdoor functioneren o.a. je lever, nieren en darmen stukken beter en neem je dus weer beter je voedingsstoffen op.
Een detox kuur draagt dus actief bij aan een goede (preventieve) gezondheid.

Veel afvalstoffen in je lijf kunnen ervoor zorgen dat je je minder energiek voelt, vage klachten krijgt en ook dat je aankomt in gewicht of gewoonweg niet afvalt ondanks dat je bewuster oplet wat je eet.
Teveel aan toxische stoffen in je lijf zorgt ervoor dat je meer gezondheidsrisico’s loopt.

Door pure onbewerkte voeding behoud je een voor jou gezond gewicht en een gezond lichaam, dat in staat is zelf de toxische stoffen op een natuurlijke manier af te voeren.
Ik start s morgens met een groot glas lauwwarm water om de boel wakker te schudden.
Dan pak ik een kommetje (tegenwoordig heel popiejopie om dit een “bowl” te noemen)
Maar laten we vooral gewoon doen dan doen we al gek genoeg 😉
In deze kom wat geiten- of soja yoghurt naturel zonder suiker, maar mag ook bv griekse yoghurt of biologische yoghurt naturel zijn.
Vers fruit van het seizoen toevoegen, lijnzaad en spirulinapoeder (bevat eiwit, vit.B1, vit.B2, vit.B3, Koper, IJzer, Magnesium, Kalium, Mangaan en bijna elke andere voedingsstof die we nodig hebben). Spirulina is letterlijk het meest voedzame voedsel op aarde.
Tussendoor een groente/fruit smoothie verhouding 80/20 en als lunch een salade naar keuze met als dressing olijfolie en citroensap.
S middags een eiwitrijk tussendoortje en s avonds een maaltijd die uit 80 procent groente bestaat.
Combineren met bv zoete aardappel, kip, vis, peulvruchten, eieren.
Na de avond hap alleen nog maar kruidenthee en water.

Probeer het leuk en afwisselend te houden voor jezelf door veel te variëren.
Haal verschillende soorten kruidenthee in huis en geef je water voor de afwisseling een smaakje door er bijvoorbeeld muntblad, limoen of komkommer aan toe te voegen.
Na een week zul je merken dat je energielevel omhoog gaat en je behoefte aan bijvoorbeeld zware maaltijden, vet en suikers afneemt.

Detoxen is ook de perfecte start voor het bereiken van een GEZOND GEWICHT!